So psom

Top
sopka
4.7/5 - (3 votes)

Plánujte s nami výlet na najvyššiu sopku v Európe.

Výlet na Etnu

Čas: Tri a pol hodiny. Minimálne.

Lokalita: Východné pobrežie Sicílie.

Trasa: Parkovisko – Funivia dell’Etna (lanovka) – Bar – Pian del Lago – Cratere del Laghetto – späť k lanovke.

Terén: Do kopca po sopečnom kameni.

Vek detí: Pre staršie deti od šesť, sedem rokov. Zvládnete aj s menšími deťmi, cesta v kabínke je zážitok. Akurát vzduch bol prašný a všade len čierna zem.

Oblečenie: Počítajte s ochladením vo vyššej nadmorskej výške. V septembri nám stačili dlhé nohavice, tenká bunda a tenisky. Výbavu si môžete požičať na hornej stanici (5 eur kus, ponožky požičajú za 3,50 eura).

Kočík: Nevhodné pre tak malé deti.

Pes: Videli sme veľa turistov so psíkmi. Zvládli cestu lanovkou, ako aj ďalší výstup na kopec. Jediné negatívum je prach vo vzduchu.

WC: Na parkovisku sa platí za toaletu 80 centov. Na hornej stanici lanovky je zadarmo.

Suveníry: Kúpite na hornej stanici lanovky. Nás potešil aj malý sopečný minerál, ktorý sme našli na prechádzke.

Krížom krážom po ostrove.

Prečítajte si článok: Okruh po Sicílii.

kabinka_pes

,,Jazdu lanovkou zvládli aj psíkovia.”

terasa_suveniry

,,Na terase sme posedeli, až po turistike.”

Plán cesty na Etnu

Náročné hľadanie tej správnej alternatívy:

• Celý výlet peši – časovo a fyzicky náročné. Prístup bez sprievodcu ku kráteru Cratere del Laghetto a na vyhliadku Monte Montagnola.
  • Kombinácia lanovky a následne chôdza do kopca – veľa turistov uprednostní ,,zlatú strednú cestu“. Môžete ísť samy alebo so sprievodcami – ich ponuky nájdete na internete alebo vás oslovia na parkovisku pod Etnou.
  • Lanovka a Unimog. Najrýchlejšia cesta, pri ktorej vás čaká iba malá prechádzka. Autobus Unimog nás vyviezol do výšky 2780 m.n.m.

Naša cesta: Doma sme strávili niekoľko dní hľadaním najlepšie prístupnej cesty. Volali sme viacerým sicílskym sprievodcom a nakoniec sa rozhodli pre pohodlnú tretiu alternatívu. Ráno o 9:30 sme nastúpili do kabínky a o 12.tej sme sedeli v bare pri lanovke po obhliadke kopca s Unimogom.

Tip: Noc sme strávili v malom mestečku. Prečítajte si článok Belpasso – noc pred Etnou. Prechádzali sme okolo viníc, citrusových stromov až k píniovým hájom.

Takmer tri štvrtiny sicílskych plodín sa pestujú v bezprostrednej blízkosti Etny.

,,Naša trasa k Etne. Vyššie sa v tom čase nedalo dostať.”

Parkovanie pod Etnou

Je k dispozícii veľa parkovacích miest:

1. SP92 – parkovanie na celý deň stojí 6 eur. Blízko stanice lanovky a obchodíkov.
  2. Parcheggio – cena tiež 6 eur.
  3. Parcheggio Auto Etna – vraj drahé parkovnie, ďalej od lanovky.

Tip: V okolí parkovísk sú malé krátery, ktorých obehnutie vám zaberie asi dve hodiny. Predovšetkým treba vidieť Crateri Silvestri – je ľahko dostupný a vraj najkrajší.

Článok : Odporúčame článok, v ktorom rozoberáme možnosti parkovania a ich pravidlá. Aby ste sa na ostrov tešili a s ľahkosťou prekonali všetky prekážky: Parkovanie na Sicílii.

parkovanie

,,O deviatej ráno v septembri nebol problém nájsť miesto.”

turisti_krater

,,Kráter je dobre označený.”

Lanovka – Funivia dell’Etna

Prejdeme po Via Vittorio Emanuele II až k divadlu. Na prvý krát sme si ho nevšimli – z ulice vidíte len obyčajnú budovu. Jediné, čo priláka pozornosť je názov na tabuli.

Otváracia doba: Každý deň od 8:30 do 16:10 hodiny. (Nám otvorili až o 9:30)

Kabínka: Šesť miest na sedenie.

Rýchlosť: 6 m/s (pomalá). Cesta trvala asi 15 minút.

Cena: Pre rodinu (2+2) stálspiatočný lístok 240 eur s Unimogom. Bez neho spiatočný lístok pre dospelého stojí 30 eur, deti 23 eur (106 eur za dvoch dospelých a dve deti). Ceny v roku 2022.

Čakanie: Aj keď sme prišli skoro ráno, dlho sme čakali v rade na nákup lístkov (asi 20 minút), potom s lístkom v ruke asi 10 minút čakania na kabínku.

Špeciálne: Exkurzia pri západe slnka. Koná sa v utorok a štvrtok. Od 16:30 do 20:00 hodiny. Viac info na stránke lanovky.

Bar s terasou: Pán hostiteľ v Belpasse nám daroval poukážky, ktoré sme si dali opečiatkovať pri kúpe vstupenky na lanovku. V bare sme ich vymenili za nápoj a ľahkú desiatu – croissant, pizza, sendvič. Bez poukážky by sme si jedlo určite nekúpili – príliš vysoké ceny. Posedenie na terase ako pekná bodka za výletom.

Web: funiviaetna.com

Rada: Oplatí sa prísť skoro ráno.

cakanie_na_listky

,,Dlhé čakanie na lístky skoro ráno.”

listok

,,Jazda je pohodlná. Deti boli nadšené.”

jedlo

,,Bodka za výletom.”

Unimog a Etna

Hneď za stanicou lanovky sú dve možnosti:

1. Výlet vlastnou cestou – peši do kopca.
  2. Cesta Unimogom, za ktorú ste zaplatili na dolnej stanici.Dostanete sa vyššie a sprievodca vás dobrou angličtinou informuje o sopke.

Cesta terénnym autobusíkom zahŕňa dve zastávky:

• Prvá – na najvyšší možný bod. U nás to bola Pian del Lago. Na tomto mieste sa otáčajú všetky autobusy, ktoré turistov vezú aj naspäť. My sme tu strávili asi pol hodinu. Sprievodca nám ukázal kopec, prešli sme sa k výhľadu na more.
  • Druhá – stretnutie so sopkou. Po krátkej jazde smerom k stanici lanovky sa zastavíte na malej prehliadke. Deti boli nadšené, keď si mohli priložiť ruky ku kráterikom a cítili teplo sopky. Dolu, pod kráterom, ľudia ukladajú sopečné skaly a píšu odkazy.

Mesačná krajina. Miesto, kde si uvedomíte silu sopky.

Tip: Menej organizovaný výlet k sopke sme zažili v Japonsku. Viac sa dočítate v článku Výlet k Fuji s deťmi.

autobus

,,Pohodlne až do najvyšších polôh.”

mineral_sopka

,,Sopečný kameň kam len oči dovidia.”

Etna – aktívna sopka

• Názov: Z rímskeho slova Aetna, prevzatého z gréčtiny – aitho (horieť), alebo od Feničanov – attano.
  • Výška: 3 357 metrov nad morom (2021).
  • Plocha: 1 190 km².
  • Vek: 500 tisíc rokov.
  • Naj: Najvyššia sopka v Európe.
  • Ochrana: UNESCO.
  • Erupcia: Najväčší výbuch bol v roku 1669 a pochoval okolo 20 000 ľudí. Nás upozorňovali na nedávnu erupciu v roku 2021.
  • Úryvok z vyhlásenie z roku 2022: Bezplatná exkurzia je do nadmorskej výšky 2500 metrov nad morom. Do nadmorskej výške 2750 metrov nad morom len v sprievode alpských alebo vulkanologických sprievodcov, s oblečením vhodným pre dané miesta. Je absolútne zakázané približovať sa k juhovýchodnému kráteru, od ktorého musí byť v ktorejkoľvek fáze exkurzie dodržaná bezpečná vzdialenosť najmenej 1500 metrov.
etna

,,Relax na sopečnom kopci.”

výhľad_na_more

,,Sprievodca nadšene rozprával o sopke a jej význame.”

Ďalšie inšpirácie v Katánii a v okolí

1. Zoznámenie sa s mestom, ktoré je od Etny vzdialené iba 30 kilometrov. Katánia s deťmi.
  2. Mestská turistika. Tip na druhý okruh po meste s príbehom o patrónke mesta: Ideme do Katánie.
  3. Cestujeme ďalej. O 57 kilometrov je úžasné miesto – spojenie geologického (vysoké čadičové stĺpy okolo rieky) a botanického parku. Treba vidieť: Alcantara – div Sicílie.

Výlet na Etnu stál za všetky drobné.

Pri obdivovaní sopečného popola sme vypustili všetky starosti a užívali si deň na výnimočnom mieste.